Här kommer jag lägga upp tankar, ide och artiklar kring träning/hälsa.

TRÄNING PÅ JOBBET - studien visar att det är möjligt att använda arbetstid för träning eller andra hälsofrämjande åtgärder och ändå uppnå samma eller högre produktionsnivåer.

https://www.forskning.se/.../traning-pa-arbetstid-okar-produ.../


TA DIG TID FÖR DIN HÄLSA - en fråga jag får ofta är Hur får man tid att träna? Svaret blir helt enkelt att det får man inte. Man tar sig tid. Det innebär i sig att något annat helt enkelt får stå tillbaka.

Tyngre förklarar det bra i denna artikel:

https://tyngre.se/.../Du-f%C3%A5r-inte-tid-till-att-tr%C3%A4.../


Låt inte stress styra ditt liv!

Jag tycks allt mer se människor som är stressade, som inte "hinner" med sin egen hälsa och som bara jobbar för att bygga upp en bra och framgångsrik karriär. Detta göra att allt fler går in i den berömda väggen. Individer som för bara någon vecka sedan var fullt fungerade orkar längre inte göra de mest enkla saker i sin vardag. Uppgifter som att städa, laga mat och ta sig ur sängen kan kännas helt omöjligt.

Att detta blir allt mer vanligt är tyvärr den bittra sanningen. Dagens samhälle fungerar så att vi hela tiden ska försöka att vara störst, bäst och vackrast. Vi har hela tiden en press på oss att vi ska vara hårt arbetande, vi ska alltid vara tillgängliga och all ledig tid som egentligen är till för återhämtning ska fyllas med aktiviteter som vi inte hinner med på vardagarna. Är det så konstigt att allt fler lider av utmattningssyndrom och stressrelaterade sjukdomar, när vi låter våra liv styras av stress, prestation och karriär?

HUR KAN DET BLIVIT SÅ HÄR KNASIGT!? DET ÄR EN FRÅGA JAG STÄLLER MIG SJÄLV DAGLIGEN.

Men så här tror jag att det är. Vi människor har extremt svårt att känna oss nöjda, vi kämpar hela tiden med att nå våra mål som vi har med livet. Men något vi måste lära oss är att vara NÖJDA, att kunna luta oss tillbaka och känna att vi faktiskt har åstadkommit något, för att sedan kunna satsa fullt ut på nästa stora mål.

Vi måste också sluta jämföra med andra människor! Vi alla har olika styrkor och svagheter och därför kan vi inte jämföra oss med varandra. Vi alla har olika uppgifter på denna jorden och man kan inte vara bra på allt. Så om alla försöker uppnå samma sak hur skulle då världen se ut? Ett grymt exempel på det är den här bilden.

Så som bilden förklarar kommer ju bara apan prestera bra och dom andra kommer att känna sig helt värdelösa, få dålig självkänsla och helt enkelt trycka ner sig själva för att dom inte klarar uppgiften lika bra som apan.

Precis så här är det i dagens samhälle vare sig det gäller jobb, skola eller livet i allmänhet. Att prestation och framgång har blivit en så central del i vårt samhälle är såklart bra för vår utveckling men tyvärr så tar vi det för långt. Vi tar det till en gräns där stressen och vår framgång kontrollerar våra liv.

Men om vi istället fokuserar på det som faktiskt är viktigt i livet, det som inte är så ytligt och det som faktiskt har betydelse såsom sin egen hälsa, familj och vänner så tror jag att allt det vi stressar över kommer fixa sig automatiskt. Om man kan vakna upp varje morgon med glädje och en känsla av ro istället för att vakna upp och känna ångest, stress och frustration.

Jag vet också att träning och rörelse kommer hjälpa dig på rätt väg! Att träning/rörelse gör att man mår bra, det är sen gammalt! När vi rör på oss så utsöndras massor av må bra-hormoner i kroppen som göra att man lättare känner sig glad och nöjd och sover bättre. Så om man hittar en stressfri balans mellan dessa grejer så vet jag att den berömda "väggen" är ett minne blott!

Må bäst!

Stress!

Många människor känner sig stressade idag och hög % av alla sjukskrivningar beror på stressrelaterade symtom. Speciellt nu när det går mot mörkare tider och vädret blir allt gråare.
Det finns mycket du kan göra för att minska på stressen. brist på sömn, träning, kost och återhämtning är en stor faktor till stress.
Så se till att ge din kropp bra mat, vila och träning. Så kommer denna tuffa och mörka perioden bli så mycket lättare.

Behöver du hjälp med detta så kan jag hjälpa dig att hitta denna balansen genom personlig träning.

Har du frågor eller funderingar är det bara att kontakta mig.

Må bäst 🙂

ÅTERHÄMTNING

Vi har först den fysiska återhämtningen som är enkel att förklarar och att förstå sig på och vilken nytta den gör. Det handlar i stora drag om att få kroppen till ett normalläge efter en fysisk ansträngning som sliter på våra muskler och leder. Kost, vätska och sömn är väl beprövat och vi vet att det fungerar.

Och detta är något vi lätt kan planera in genom att ta en vilodag från träningen eller tex när vi tar helg från jobbet.
Sen kommer vi till den psykiska återhämtningen som är mycket svår att kontrollera och svår att förklara. Men återhämtning behöver vi alla. Pga av hur vi stimuleras av tex sociala medier, jobb och prestation i livet. Så "hinner" vi inte med återhämtning i vardagen.

Detta är vad jag kommer prata om i mina näst kommande föreläsningar! Fokus kommer ligga på att hitta verktyg till att prioritera ÅTERHÄMTNING.
Här kommer 3 av mina bästa knep:
Nummer 1: Att lägga ifrån sig mobil/dator 1 timma innan läggdags och att inte plocka fram den före kl.09.00 dagen efter. Eller innan jag har käkat frukost.
Nummer 2: Träna! Alla rörelser är bra för din psykiska återhämtning.
Nummer 3: Att hitta en aktivitet som lugnar. För mig är det att åka ut med båten.
Må bäst :)💪🏻

Personlig träning 

Känner du att träningen går trögt kanske är motivationen ej på topp? Mitt jobb som Hälsocoach är att se till att DU får ut det bästa från din träning.

Tveka inte att höra av dig till mig så hjälper jag dig.

Kontakt:

Joel Jonsson
Hälsocoach
Mobil: 0707455141
https://www.healthfirstswe.se/
E-post: Info@healthfirstswe.se


Den 2e september springer vi för alla de som inte orkar leva.

Som Förlöpare för Karin Boyes minneslopp så kommer jag springa. Detta är ett välgörenhetslopp föra att stödja Suicide Zeros arbeta kring Psykisk ohälsa.

Allt för många människor tar sitt liv och det är något vi tillsammans kan ändra på!
Så in och anmäl er till loppet! Man kan springa eller promenera.

Läs mer om loppet gå även in och kika på min presentation om varför jag ställer upp.

Dela inlägget så gör vi något bra tillsammans!!

https://www.karinboyesminneslopp.se/sv/node/98


Fysträning

Är ni ett lag eller klubb som behöver hjälp och inspiration inför säsongens fysträning, så kontakta mig så löser vi en plan som passar er idrott. Jag arbetar både med lag och enskilda idrottare som vill ha extra hjälp med sin fysträning. Det kan handla om att styra upp träningsscheman, förebygga skador, inspiration och göra en oftast ganska tråkig försäsong rolig. Fysträning är en viktig del för att kunna utöva och utvecklas inom sin sport. Det stärker oss både mentalt och fysiskt. Det är också viktigt att vi gör fysträningen rolig och lärorik för att vi ska orka lägg fokus på det till 100%.

Därför är träningsupplägget viktigt för en framgångsrik idrottskarriär. Dels för att göra atleterna förberedda för uppgiften som kommer och även bygga upp kroppen så att vi håller skadorna borta. Jag hjälper er att rikta träningen så att den passar er idrott. Där vi fokuserar på uppbyggnad, sportspecifikt, psykisk och fysisk prestation. 

Kontakta mig så hjälper jag gärna er!

25.05.2017